Tegenwoordig hebben nieuwe auto's standaard geen mistlampen meer. Hoe komt dat eigenlijk?
Hoewel auto’s vele jaren standaard mistlampen hebben gehad, zijn ze aan de voorzijde van je auto officieel niet verplicht in de Nederlandse wet. Er zijn ook alleen regels voor wanneer je ze níet mag activeren. Sinds ongeveer 2021 zijn autofabrikanten massaal begonnen met het uitfaseren van deze mistverlichting. Alleen de mistlampen aan de voorkant van de auto verdwijnen: die aan de achterzijde is of zijn in Nederland namelijk wél verplicht. Bij zeer dichte mist ben je dan namelijk beter zichtbaar voor andere bestuurders.
Groot licht is al sterk genoeg
Maar waarom dan wel de voorlampen verwijderen? De technologie heeft ons inmiddels ingehaald. Het groot licht van een moderne auto is vaak sterk genoeg om bij mist of sneeuwval de weg goed voor je te verlichten. Dat komt deels doordat auto’s nu vaak fellere xenon-, laser- of ledlampen hebben. De integratie van andere technologieën helpt ook mee.
Bij sommige auto’s zien sensors of het heel donker is, waarna de lichtintensiteit daaraan wordt aangepast. Eigenlijk is je groot licht dan een volwaardige mistlamp die zich automatisch aan de weersomstandigheden aanpast. Ook zijn er automodellen waarbij de lampen met je stuurrichting meebewegen, zodat de weg altijd optimaal wordt belicht.
Nieuwe oplossingen
Op de plek waar die mistlampen vroeger zaten, worden nu bijvoorbeeld sensors waarmee de auto obstakels op de weg kan identificeren geplaatst. Bij goedkopere auto’s zit op die plek nieuwe dagverlichting, zodat de voorkant een minimalistischer ontwerp kan krijgen.
- KIJK Magazine