Harold Hamersma: 'Het kan niet op in Rioja'

Harold Hamersma
Hadewych Veys

Het lijkt toch allemaal reuzeleuk, dat wijn maken. En dat is het natuurlijk ook. Maar vooral als je het ook weet te verkopen. En welnu, dat is geen vanzelfsprekendheid.

U leest een gratis artikel uit Plus Magazine.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.

Neem bijvoorbeeld Spanje, na Italië en Frankrijk (in deze volgorde) het derde wijnland ter wereld. Van oudsher is het een bastion van rode wijnen uit onder andere La Mancha, Penedès, Navarra, Priorat, Ribera del Duero en, niet te vergeten, Rioja natuurlijk. Daar worden de tinto’s in grote hoeveelheden geproduceerd. In Spanje zelf zijn de liefhebbers er dol op, maar ook elders op onze aardbol heeft men al decennia de smaak te pakken. Het kan niet op. En daar schuilt ’m op dit moment ook net het probleem: we krijgen het inderdaad niet op.

Met name in Rioja, toch het visitekaartje voor Spaans rood, klotst de rode wijn tegen de plinten van de wijnkelders. Vanwaar nu die recente drinkersstaking? “Zijn die wijnen dan soms niet lekker meer?” vraagt u zich misschien af. “Nee, daar is helemaal niks mis mee”, luidt vervolgens het antwoord. Eenvoudigweg komt het erop neer dat er te veel is geproduceerd. Flink veel te veel zelfs. Het Consejo Regulador bleek de gegevens die in de wijnglazen bol opdoemden, iets te enthousiast geïnterpreteerd te hebben. Waar dit overkoepelende orgaan van producenten in Rioja voor vorig jaar een groei voorspelde van 7,9 procent, daalde de verkoop juist met 1,2 procent.

Anders gezegd: 35 miljoen ­liter rioja ligt nog steeds op een baasje te wachten, met name rode. Wat zijn de verwachtingen? In ieder geval dat de prijzen van de wijnen binnenkort onder druk komen te staan. Maar gaan we daar nou op wachten? Ik zou het niet doen. Tussen de honderd rioja’s die ik het afgelopen jaar positief beoordeelde, trof ik er een aantal dat ik sowieso nu al ontzettend vriendelijk geprijsd vond. Een prestatie die voor een Ster-notering zorgt in De Grote Hamersma. Daarvan heb ik er twee voor u geselecteerd. En voor de afwisseling heb ik er ook een witte rioja tussen­gezet. Tot voor kort was dit een zeldzame verschijning. Maar ik kom ’m de afgelopen tijd steeds vaker tegen. Misschien proberen ze in Rioja op deze manier een wit voetje te halen bij ‘die andere groep liefhebbers’.

Degene die ik vond, was in ieder geval zeer de moeite waard.

De markies is niet vies

Uit een jaar dat in Rioja als excelente de boeken in is gegaan. Rijpe kersen en zwarte bessen op een zon­over­goten fruitschaal. Nootmuskaat­scenario plus een cacaovermoeden. Zoetsteuntje dankzij een buigzame vanillestok. Soepel bewegende ­tannines.

Marqués del Silvo 2019, Crianza, Rioja, €9,99 (rood). Jumbo

Uitbundig in alles

Tot de puntjes verzorgd. Rioja als een volop glimmende rode biljartbal. Mooi opgepoetst fruit, rondingen, ­rijpe kersen en framboos, vanillezoet en met de nerf mee geschuurd eiken. Het oogstjaar 2018 uitbundig qua hoeveelheid. En bovendien van een erg goede kwaliteit. Veel waar voor uw geld. Heraclio Alfaro 2018,

Crianza, Rioja, €12,50 (rood). Wijnkoperij De ­Gouden Ton

Een hit in wit

Rioja. Steeds vaker ook wit. Mag ­gemaakt worden van werkpaard ­viura, die met name in cava de kar trekt. Interessanter wordt het als we met echt lokaal materiaal aan de slag kunnen: tempranillo blanco. 100 procent familie van zijn blauwe broer. Spannend? Zeker. En helemaal in de supermarkt. Je zou zoiets toch eerder in een wijnspeciaalzaak verwachten.

Finca Manzanos 2022, Tempranillo Blanco, Rioja €7,98 (wit). Dekamarkt

Harold Hamersma
Hadewych Veys

 

Harold Hamersma (66) proeft voor zijn wijnkoop-website De Grote Hamersma jaarlijks zo’n 8000 wijnen. Iedere maand selecteert hij voor Plus Magazine een opvallend trio. Voor dit nummer zijn dat drie wijnen uit Rioja.

Auteur 

Reactie toevoegen

Comment

  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.