Het museum van de Slag bij Waterloo is natuurlijk het decor van de beroemde veldslag van Napoleon, maar heeft dit jaar ook een muzikale tentoonstelling over 50 jaar ABBA. Die is wegens succes verlengd tot 1 september.
Het ziet er op het eerste gezicht wellicht wat vervreemdend uit. Op de plek waar een van beroemdste veldslagen in de geschiedenis van Europa plaatsvond, staan nu vrolijke glitterpakken en klinken pakkende deuntjes. Maar valt het kwartje eenmaal, dan is de combinatie helemaal niet gek. Precies vijftig jaar geleden won de Zweedse band ABBA met hun hit Waterloo het Eurovisie Songfestival, om vervolgens de (muziek)wereld te veroveren.
Van debuut tot songsfestivalwinst
Over die vijftig jaar ABBA heeft journalist Jean-Marie Potiez een tentoonstelling gemaakt, waarin met spectaculaire scenografie de belangrijkste fases in de carrière van de vier Zweden voorbijkomen. Van hun debuut tot de songfestivalwinst, en over hun historische terugkeer met het concept ABBA Voyage, een virtuele concertervaring die nog tot eind november van dit jaar in Olympic Park in Londen te zien is.
Tentoonstelling verlengd wegens succes
De tentoonstelling in Waterloo zou eigenljik tot mei 2024 duren, maar is wegens succes verlengd tot het eind van de zomer. Dus wie zich wil onderdompelen in de aanstekelijke ABBA-sfeer, met foto’s, platenhoezen, verzamelstukken en nagemaakte kostuums die de artiesten droegen tijdens hun tours, kan dat nog de hele zomer op slechts twee uur rijden van Utrecht.
Prijs volwassenen: €16. Kijk voor meer info en tickets op www.waterloo1815.be