ACM tikt drie reisbureaus op de vingers

Reisbureau oudere man en zoon plannen reis met aardbol op bureau
Getty Images

Bij drie aanbieders van pakketreizen veranderen de prijzen tijdens het boeken van een vakantie. De consument kan daardoor de reis niet boeken tegen de eerst getoonde prijs. Dat mag niet. Een consument moet een reis kunnen boeken tegen de prijs die als eerste wordt getoond. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft daarom drie aanbieders een last onder dwangsom opgelegd.

Dat meldt de ACM. Een last onder dwangsom betekent dat de reisaanbieder een dwangsom moet betalen als de onjuiste praktijken niet binnen een bepaalde termijn aanpassen. De besluiten met daarin de namen worden later bekend gemaakt. De ACM geeft als voorbeeld van prijsverandering een reis naar Bali voor drie personen. Deze werd aangeboden voor 2.400 euro. Tijdens het daadwerkelijk boeken werd de prijs verhoogd naar 3.000 euro, een prijsstijging van 25 procent.
Deze handelswijze is nadelig voor consumenten. Zij stappen minder snel over naar een ander aanbod of andere aanbieder wanneer zij een specifieke reis aan het boeken zijn. Hierdoor is een consument meer geld kwijt voor een reis dan als zij waren ingegaan op een ander aanbod. Dit is niet alleen slecht voor consumenten, het is ook oneerlijke concurrentie.

Bijkomende kosten

Volgens de regels moet de prijs van de reis worden vermeld inclusief alle onvermijdbare kosten, zoals toeristenbelasting. Alle overige kosten moeten daarnaast in één oogopslag zichtbaar zijn. In een onderzoek van de ACM bleek dat elf van de twaalf aanbieders de verplichte bijkomende kosten onjuist vermeldden. Na ingrijpen van de ACM vermelden alle twaalf reisaanbieders de verplichte kosten nu correct.

Auteur