5 voordelen van digitaal bankieren

gettyimages-1643299472-kopie.jpg
Getty Images

Sommige mensen regelen hun bankzaken het liefst op papier. Dat voelt veilig en vertrouwd, maar digitaal bankieren kan extra veiligheid en steeds meer gemak bieden. We zetten daarom vijf voordelen van digitaal bankieren op een rij.

1. Altijd en overal inzicht in uw saldo

Een groot voordeel van digitaal bankieren is dat u direct zicht heeft op uw saldo, uitgaven en ­inkomsten. Dat kan natuurlijk via de computer, maar nog makkelijker in de app van uw bank op uw mobiele telefoon. Even inloggen met vingerafdruk of gezichtsherkenning en u ziet meteen hoeveel er nog op uw rekening staat en wat er de afgelopen dagen en zelfs minuten is afgeschreven en bijgeboekt. Ziet u een verdachte afschrijving die u niet herkent? Dan kunt u meteen actie ondernemen. Dat is veel sneller en daardoor veiliger dan wachten op een papieren afschrift.

2. Overmaken aan de juiste rekening

Betalen gaat sneller en veiliger met digitaal bankieren dan overmaken met pen en papier. Bij een papieren overschrijving kunt u makkelijk een getalletje verkeerd invullen, maar bij digitaal bankieren is er de automatische IBAN-naamcheck. Die controleert razendsnel of de ingevoerde naam bij het rekeningnummer hoort. Klopt het niet, dan krijgt u direct een waarschuwing. Zo wordt de kans dat u geld overboekt naar de verkeerde persoon erg klein. De betaling gaat ook veel sneller: meestal staat het geld binnen een paar tellen op de andere rekening.

3. Makkelijker sparen en budgetteren

In de bankapp of via internet­bankieren kunt u heel makkelijk een spaarrekening bij uw betaalrekening openen. Daar komt ­niemand meer aan te pas, alle ­benodigde gegevens zijn al ­bekend. Geld overzetten naar uw spaarrekening is ook zo gepiept. Dat kan natuurlijk iedere keer als er wat overblijft. Maakt u liever elke maand een vast bedrag ­direct naar uw spaarrekening over, dan is dat eenmalig in te stellen. Zo blijft er geen overtollig geld op uw betaalrekening staan, met weinig of geen rente. Komt u een keer geld tekort? Bij veel online spaarrekeningen kunt u net zo snel en makkelijk spaargeld ­terugboeken naar uw betaal­rekening. Veel banken bieden bij digitaal bankieren ook slimme ‘budgethulpjes’, zodat u meer ­inzicht krijgt in uw inkomsten en uitgaven, ook de toekomstige.

Via de app kunt u direct chatten en bellen met uw bank

4. Limieten aanpassen en waarschuwingen ontvangen

Op een bankrekening zit vaak een betaallimiet: tot dat bedrag kunt u per dag of per transactie geld opnemen of uitgeven. De limiet verschilt per bank en soort betaling, maar meestal is deze standaard hoog ingesteld: tot duizenden euro’s – terwijl u dat zelden nodig hebt. Een lagere limiet zorgt voor extra veiligheid. Bij fraude of diefstal blijft de schade dan beperkt. Met digitaal bankieren verlaagt u gemakkelijk uw ­limiet. Mocht u even wat meer ruimte nodig hebben, dan kunt u de limiet ook weer eenvoudig verhogen, met een paar uur vertraging voor de veiligheid. Als extra veiligheidscontrole sturen veel banken een tekstbericht als er een limiet is verhoogd. Had u dat niet zelf gedaan, dan kunt u dankzij deze ‘alerts’ (waarschuwingen) direct ingrijpen.

5. Bankpas snel blokkeren

Bankpas kwijt? Of gestolen? Dan wilt u de bank meteen informeren en de pas zo snel mogelijk laten blokkeren. Dankzij digitaal bankieren regelt u dat binnen een paar minuten. In de meeste gevallen kunt u ook direct een nieuwe pas aanvragen, zodat u weer snel kunt betalen en geld kunt opnemen. Bij steeds meer banken kunt u via de bankapp ook veilig direct bellen met een bankmedewerker.

Hulp bij digitaal bankieren

Voor veel mensen is digitaal bankieren lastig. Maar u hoeft het niet ­alleen te doen, er zijn veel vormen van hulp mogelijk:

  • Begin bij uw eigen bank. Wist u dat u via uw bankapp direct en veilig met uw bank kunt chatten, maar ook bellen? De bank weet dan meteen wie er belt.
  • Veel banken bieden allerlei vormen van hulp. De telefoonnummers: 
    ABN AMRO: 0900-0024 (088-226 26 12 zonder keuzemenu) 
    ING: 020-228 88 88 
    Rabobank: 088-722 66 00 SNS: 030-633 30 00
  • Via 0800-1508 kunt u de gratis DigiHulplijn bellen. Dat kan op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur. Ervaren medewerkers nemen alle tijd om u te helpen bij vragen over computers, internetten en digitaal bankieren.
  • Wilt u digitaal bankieren veilig en in uw eigen tempo leren? Dat kan op verschillende manieren. Op www.bankinformatiepunt.nl staan de mogelijkheden op een rij.
Auteur