Meer dan de helft van de Nederlanders, 52 procent, heeft het afgelopen jaar meegedaan aan een spaaractie voor handdoeken, glazen of pannen bij supermarkt, drogisterij of benzinestation.
Dit blijkt uit een onderzoek van GfK onder bijna 25.000 consumenten naar het sparen voor ‘hardwaren’, zoals handdoeken. Spaaracties voor boodschappenpakketten en dagjes uit zijn niet opgenomen in het onderzoek. Van de deelnemers aan een spaaractie spaart 57% voor zichzelf en 52% voor iemand anders. Sparen heeft dus ook een sociaal aspect. Een minderheid van de spaarders, 44%, heeft daadwerkelijk een volle spaarkaart ingeleverd.
Relatief jong
Deelnemers die voor zichzelf sparen zijn meer dan gemiddeld vrouw en relatief jong. Bijna een kwart van de ‘spaarders’ is jonger 29 jaar. 65-plussers sparen juist weinig voor zichzelf. De populairste spaaractie van het afgelopen jaar was de kristalglazen actie van Albert Heijn.
Bron: www.gfk.com
- Geld & Recht