De Fietsersbond in Amsterdam opperde onlangs om de maximumsnelheid van e-bikes te verlagen. Uit een peiling onder lezers van PlusOnline blijkt echter dat 55% tegen zo'n lager limiet is. Men ziet ook problemen bij de handhaving en praktische uitvoering van deze voorgestelde maatregel.
Maar liefst 4.568 lezers brachten een stem uit. Wij vroegen u: moeten we de snelheid van e-bikes en elektrische bakfietsen verder begrenzen, tot 18 km/u? Of is dat een onacceptabele inbreuk op onze vrijheid? De reacties stroomden al snel binnen. Op dit moment staat de stand op 2.514 stemmen tégen (55%) en 2.057 stemmen vóór. (45%)
Mieke ziet het niet zitten: 'Eventueel voor grote steden maar verder niet. Gaan we dan ook de snelheid van racefietsen verlagen?'
Erwin ziet ook praktische problemen bij de handhaving: Zeer vreemd voorstel. Fietsers zonder ondersteuning gaan ook vaak harder dan 25 km. Wielrenners zeer zeker ook. Boven de 25 km per uur schakelt de ondersteuning van mijn ebike zich uit. Hoe controleren ze nu of een ebike met of zonder gebruik van ondersteuning boven de 25 km per uur fietst? Laat dit op 25 km staan.
Niet iedereen is echter negatief.
Dineke zegt het volgende: 'De snelheid aanpassen. Bij drukke smalle fietspaadjes is 18 km genoeg, bij brede fietspaden van a naar b kan je prima harder. In de spits zal je dus minder hard kunnen fietsen dan op rustige tijden.'
Rob is wél voor een lagere maximumsnelheid, en legt ook uit waarom: 'Ik ben een 'fitte fietser' die niet op een ebike rijdt en gemiddeld nog steeds de ebikers inhaalt maar ik vind het echt absurd om te zien hoe vaak er achteloos gefietst wordt door mensen die nog nooit boven de 20km/u gefietst hebben.' [...] 'Dan maar een beetje minder interessant maken door een snelheidslimiet in te voeren en doe daar meteen een helmplicht bij (enkel voor ebikes).'
Het is dus duidelijk een onderwerp dat de mensen verdeelt. Terecht wordt door lezers gesteld dat e-bikers niet de enige 'risicogroep' zijn. Wil je de snelheid beperken, dan moet je eigenlijk ook kijken naar racefietsers, wielrenners en 'gewone' fietsers met gespierde benen die mensen links en rechts voorbij scheuren. En hoe valt zoiets te handhaven? Dat kan waarschijnlijk wel in grote steden als Amsterdam, maar niet op het dunner bevolkte platteland. Bovendien kost cameratoezicht geld en controles politiecapaciteit. Maar anderzijds wil je wel dat mensen zich veilig kunnen voelen op het fietspad en op hun eigen tempo kunnen bewegen.
De discussie is nog lang niet voorbij, zoveel is zeker.
Reactie toevoegen