Fraudehelpdesk waarschuwt: forse toename in (bank)helpdeskfraude

Fraudemeldingen met 10 procent gestegen

Vrouw wordt gebeld door bank. Proberen ze haar op te lichten?
Getty Images

Criminelen lichten steeds vaker consumenten telefonisch op via (bank)helpdeskfraude. Het aantal fraudemeldingen in 2024 nam met 10 procent toe ten opzichte van 2023. De gemelde financiële schade liep op tot bijna 53 miljoen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van De Fraudehelpdesk.

In totaal ontving de Fraudehelpdesk 63.469 meldingen, waarvan 9.146 betrekking hadden op daadwerkelijk geleden financiële schade. Opvallend is de toename in voorkennis waarover oplichters beschikken. Deze informatie stelt oplichters in staat persoonlijke details te gebruiken en daarmee het vertrouwen van slachtoffers te winnen.

Geloofwaardig

Oplichters doen zich vaak voor als helpdeskmedewerker van een bekend bedrijf. Met een smoes over een probleem worden mensen overgehaald om software te downloaden om zo op afstand toegang te krijgen tot de computer. Hieronder valt ook bankhelpdeskfraude, één van de schadelijkste vormen van oplichtingen. Bij deze vorm van fraude maken criminelen gebruik van persoonlijke gegevens om slachtoffers telefonisch te overtuigen hun geld over te maken naar een 'veilige rekening'. De oplichter blijkt vaak het rekeningnummer en andere persoonlijke gegevens te weten en wint daarmee het vertrouwen. Soms is bij het telefoongesprek ook het bestaande nummer van een echte bank op het scherm van de ontvanger te zien en wordt de naam van een echter bankmedewerker genoemd. 

Zo dacht een 72-jarige vrouw uit Amersfoort dat ze haar spaargeld veiligstelde, maar daardoor verloor ze in werkelijkheid ruim € 30.000. Een oplichter, die zich telefonisch voordeed als bankmedewerker, gebruikte persoonlijke informatie en geraffineerde smoezen om haar vertrouwen te winnen.

Blijf alert en voorkom oplichting 

De Fraudehelpdesk adviseert mensen om altijd alert te zijn bij telefonische verzoeken van zogenaamd vertrouwde instellingen. Banken en bedrijven zullen nooit om pincodes of inloggegevens vragen. Ook zullen ze nooit vragen om geld over te maken naar een 'veilige rekening'. Wordt u gebeld en twijfelt u? Neem altijd zelf contact op met de bank via een officieel telefoonnummer, bij voorkeur via de bankierenapp.

Oproep tot actie van de politiek

De Fraudehelpdesk dringt er bij de politiek op aan om fraudebestrijding hoger op de agenda te zetten. “Fraude raakt niet alleen de slachtoffers, maar ondermijnt ook het vertrouwen in instituties en de digitale dienstverlening. Wij horen regelmatig van melders dat zij helemaal niet meer op e-mails durven reageren uit angst voor fraude. Ook niet op legitieme berichten. We kunnen niet wachten tot dit probleem nog groter wordt. Er is nu actie nodig.”

Meer informatie

Heeft u een raar telefoontje of een vreemd bericht via e-mail ontvangen? Op de website van De Fraudehelpdesk leest u wat te doen. 

Auteur 
Bron 
  • fraudehelpdesk