De laatste tijd richten oplichters opmerkelijk veel schade aan door ‘spoofing’. Ze doen zich voor als iemand van de bank of de Belastingdienst, maar zo geraffineerd dat de oplichting pas te herkennen is als het al te laat is.
Via telefoontjes van zogenaamde ING-medewerkers van de afdeling fraudebestrijding werden bij verschillende slachtoffers grote bedragen geld afhandig gemaakt. Soms waren dit zelfs bedragen van 35.000 euro of meer.
Zo werkt het
Deze ‘medewerker’ waarschuwt dat criminelen bezig zijn met het overboeken van het geld van het slachtoffer en hij of zij dit geld moet veiligstellen op een kluisrekening, een tijdelijke rekening. Maar stiekem is deze bezorgde medewerker zelf de crimineel die uw geld steelt.
Spoofing
Dit soort telefoontjes zijn niet direct nieuw, maar met spoofing, sms-en en mailen de oplichters met echte nummers en mailadressen van de fraudeafdeling van een bank. Daarnaast beschikt de ‘medewerker’ over persoonlijke gegevens, mogelijk verkregen via een eerder phishingmailtje of een hack bij de bank. Dit maakt deze nieuwe oplichtingstruc zo moeilijk te herkennen.
Met ‘spoofing’ nemen oplichters dus de identiteit van iemand anders aan. Technisch gezien is dat heel eenvoudig. Er zijn namelijk legale softwarepakketten waarbij je zelf het nummer of adres kunt kiezen dat in beeld komt bij de ontvanger. Cybercriminelen maken dan gebruik van bestaande nummers en adressen van banken of de belastingdienst.
Een nieuw platform voor slachtoffers
Het lijkt erop dat spoofing voornamelijk klanten van ING en ABN Amro treft, maar deze banken vergoeden de diefstal van iemands tegoed niet.
Klaas Willems, familie van een slachtoffer, heeft samen met iemand uit Voorburg het Platform Spoofing opgericht (mailadres: spoofing@oban.nl). Dit platform wil dat banken de geleden schade vergoeden. Hij heeft contact met meerdere gedupeerden waarvan het gehele banksaldo is weggesluisd.
Willems vindt de banken laks als het gaat om voorlichting over de nieuwe vorm van oplichting. Naast het vergoeden van de geleden schade, wil hij dat banken het mogelijk maken overboekingen met vertraging van een dag of meer uit te voeren. “Nu is het één klik en je geld is weg. Daar heb je zelf geen enkele invloed op. Uitgesteld overboeken helpt voorkomen dat je alles kwijtraakt”, aldus Willems.
Vooral ouderen bellen
Willems heeft over een eventuele collectieve rechtszaak contact met advocatenkantoor Schenkeveld. Advocaat Annette Mak vertelt dat er inmiddels een team op gezet is. Zij vertelt bijna dagelijks te worden benaderd door slachtoffers. “Heel opvallend is dat het vooral ouderen zijn die ze bellen en dat het lijkt alsof ze een lijst voor zich hebben met de tegoeden.”
De advocaat vraagt zich vooral af waar de klantgegevens vandaan komen waarover de criminelen beschikken. Maar zij maakt zich er ook zorgen over of de banken tekortgeschoten zijn in hun zorgplicht en bescherming van klanten. “Waarom wordt hier door de banken niet genoeg voor gewaarschuwd? Mensen kennen deze vorm van oplichting niet”, aldus Mak.
Daders opsporen
De politie is volop bezig met het onderzoek naar spoofing, alleen is het vaak lastig om daders op te sporen. De gestolen tegoeden worden namelijk gestort op rekeningen van geldezels, waarna deze direct worden opgenomen. Bij de Fraudehelpdesk zijn van januari tot juni 42 slachtoffers geregistreerd voor een bedrag van 1.172 miljoen euro. Vorig jaar was dit er één. De politie verwacht dat dit zo’n tien procent van het totale aantal slachtoffers is.
Bel zelf terug
Het beste advies dat politie en Fraudehelpdesk tegen spoofing geven: verbreek de verbinding en bel zelf de alarmlijn van je bank om te horen of er werkelijk iets aan de hand is.
Meld de fraude ook bij Fraudehelpdesk via het online formulier >>
Bron: Noordhollands Dagblad