De online bestedingen van Nederlanders in China zijn het afgelopen jaar bijna verdubbeld van 58 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2023 naar 102 miljoen in dezelfde periode van 2024. In totaal gaven Nederlandse online kopers zo'n 9 miljard euro uit in het eerste kwartaal van 2024, een groei van drie procent.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Bij de online aankopen bleek in het eerste kwartaal een groot verschil tussen diensten en producten. Diensten groeiden zowel in online bestedingen (+10 procent) als in online aankopen (+15 procent). Vooral bestedingen aan online verzekeringen (+34 procent) en tickets voor attracties en evenementen (+23 procent) zijn het eerste kwartaal toegenomen. Bestedingen aan reizen groeiden aanzienlijk minder (+0,3 procent) dan in het verleden.
Producten zijn zowel in online bestedingen als in online aankopen juist afgenomen. Grootste dalers waren Doehetzelf/tuin (-20 procent), Voedsel (-12 procent) en Schoenen en persoonlijke levensstijl (-9 procent).
China
De stijging bij Chinese webshops komen vooral door hogere bestedingen in de categorieën kleding, home & living en schoenen en persoonlijke levensstijl. Nederlandse consumenten die in China winkelen zijn vaker dan gemiddeld vrouwen en ze hebben vaker een gezin met jonge kinderen. Meer dan de helft van de consumenten verwacht de komende jaren minstens evenveel of zelfs meer bij Chinese webshops te gaan bestellen.