Kifid, het financiële klachteninstituut, biedt sinds deze week achtergrondinformatie aan over veelvoorkomende financiële klachten. Klagers kunnen zo inzicht krijgen in de manier waarop Kifid met bepaalde klachten omgaat. Dat kan klagers helpen bij de voorbereiding. Er zijn nu vier kennisdocumenten gepubliceerd.
Het gaat om 'Nieuwe verzekeringspolis met (veel) hogere premie', 'Ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid', 'Bagage gestolen, maar verzekeraar weigert uitkering' en 'Problemen met geld- en stortingsautomaten', op de website van het Kifid.
Bij de Gestolen bagage staan naast de algemene regel ('de verzekeraar verwacht dat u goed op uw spullen let') vijf praktijkvoorbeelden en een uitgebreide uitleg. Aan de hand van die praktijkvoorbeelden en de uitleg kan een verzekerde beter inschatten of een klacht kans van slagen heeft.
Ontnuchterend
Problemen met geldautomaten is ontnuchterend voor een klager. Een bankklant die geld heeft gepind bij een geldautomaat en vervolgens niet alle biljetten heeft ontvangen, heeft volgens de informatie weinig kans. De algemene regel, zo meldt het Kifid, is dat de administratie van de bank doorslaggevend is. De klager moet dus aantonen dat de bank het mis heeft, en dat is tot dusver niet voorgekomen.