Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Getty Images

Deze maand in de autotest de Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4. Deze Duitse SUV smaakt naar meer.

Compact en veelzijdig

Turbo. Deze term klinkt sommige autoliefhebbers als muziek in de oren. Want had je vroeger een turbo, dan had je een sportwagen met veel pk’s. Op dit moment gebruiken veel autofabrikanten turbo om een auto zuiniger te laten rijden: zo kan uit een kleinere motorinhoud meer vermogen worden gehaald. Vandaar dat de Opel Mokka 1.4 Turbo maar liefst 140 pk uit 1.4 liter haalt, tegen 115 pk uit z’n 1.6 liter-broer. Qua verbruik en CO2-uitstoot maakt het vrijwel niks uit. De Turbo heeft wel wat meer trekkracht en komt hierdoor sneller van zijn plek. Maar welke Mokka het ook wordt (er is ook een dieselvariant), de compact gebouwde SUV heeft een goede uitrusting en er kan worden gekozen tussen voor- en vierwielaandrijving, handgeschakeld en automaat. Vanaf €22.645 voor de basisversie.

Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

  • Motorinhoud: 1364 cc
  • Vermogen: 140 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 l op 15,6 km
  • Energielabel: C
  • CO2-uitstoot: 149 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 428x178x166 cm
  • Gewicht: 1425 kg
  • Prijs: vanaf €29.745 voor de geteste versie.

De Pluslezer

Twan Salimans (55) werkt als zelfstandig belastingadviseur. Hij rijdt zo’n 10.000 kilometer per jaar in zijn Volvo S40 uit 1997, vooral om klanten te bezoeken.

Twans autotest in tien punten
Hoe oud of nieuw een auto is, maakt Twan niks uit. Als de auto er maar goed uitziet, veilig is en het allerbelangrijkste: altijd rijdt. Verrassingen stelt Twan niet op prijs. Of de Opel Mokka in de smaak is gevallen, blijkt uit de 10 plus- en/of minpunten die deze belastingadviseur zijn opgevallen:

+ Hoge zit, comfortabele stoelen.
+ Stuurverwarming (optie, maar op frisse dagen heel fijn).
+ Stoere uitstraling.
+ De voorruit is snel wasemvrij.
+ Goede wegligging.
+ Makkelijk te bedienen navigatie (optie).
+ Stille motor.
-  Achterdeur voelt blikkerig aan.
-  Slecht zicht door kleine ramen en hoge hoofdsteunen.
-  Deze uitvoering heeft wel heel veel bedieningsknoppen op het dashboard. Verwarrend.

Het oordeel
“De hoge zit is fantastisch, maar toch is dit niet echt ‘mijn’ auto. De reden hiervoor is dat de ruiten aan de kleine kant zijn. En dan zitten er ook nog eens hoge hoofdsteunen op de achterbank die het zicht rondom beperken. Rijden in de Mokka is wel een fijne ervaring.”

Interieur

Het detail
“Op de testdagen was het koud. Stoelverwarming helpt om op temperatuur te komen, maar wat ik een openbaring vond, was de stuurverwarming. Daar krijg je het meteen heel warm van.”

De professional

Michael Bleekemolen (63) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten

+ De Mokka heeft een goede instap.
+ Er is veel bagage- en bergruimte.
+ Genoeg ruimte voor vier personen, vijf gaat ook nog.
+ De extra accessoires zijn redelijk qua prijsstelling.
+ Mede door de vierwielaandrijving een goede wegligging.
+ Het is prettig schakelen in deze auto.
+ Solide auto, er is veel van moederbedrijf GM in verwerkt.
-  De motor voelt (te) traag aan.
-  Is de vierwielaandrijving wel nodig? Het kost uiteindelijk extra vermogen en wegenbelasting.
-  Passagiers op de achterbank hebben zijwaarts slecht zicht.

Het oordeel
“Met plezier stap ik op deze auto af, want alleen al het uiterlijk nodigt uit om ermee te gaan rijden. Het is eigenlijk bijna ‘on-Opels’, zo goed als deze PKW eruitziet. Je stapt ook nog eens makkelijk in, alles is hoog, het dashboard oogt heel overzichtelijk en is makkelijk bereikbaar zonder de gordel los te maken. De wegligging is extreem goed ondanks de comfortabele veerbewegingen en het overhellen. De vierwielaandrijving wordt op een geavanceerde manier benut. Alleen wanneer het nodig is, worden de achterwielen ook aan de aandrijving geschakeld. De besturing is aan de lichte kant, oftewel: de stuurbekrachtiging doet het net wat te goed. Technisch gezien vind ik de motor iets te lui aanvoelen voor 140 pk. Toch is deze auto een goed uitgebalanceerd geheel. Gezien de investeringen van dit merk en type zal het een duurzaam vervoermiddel zijn met weinig problemen. Opel verwacht er namelijk erg veel van te gaan verkopen. Terecht, naar mijn idee! Dat ik €75 moet bijbetalen om er een reservewiel bij geleverd te krijgen, neem ik dan ook graag op de koop toe.”

Fietsdrager

Auteur 
Bron 
  • PlusMagazine