De Belastingtelefoon mag je vertrouwen

Getty Images

Een doorsnee belastingbetaler die schade lijdt als hij van de Belastingtelefoon onjuiste informatie heeft ontvangen, kan met succes een beroep doen op het vertrouwensbeginsel. Dat wil zeggen dat die belastingbetaler de Belastingtelefoon terecht heeft vertrouwd. De geleden schade wordt daarom vergoed.

Dit blijkt uit een uitspraak van de Rechtbank Noord-Nederland. De belastingbetaler kocht in juli 2014 twee oldtimers, een GMC en een Mercedes Benz. In 2015 ontving hij naheffingsaanslagen omdat hij de motorrijtuigenbelasting niet had betaald. Bij de rechter vertelde de eigenaar van de oldtimers dat hij in de zomer van 2014 met de Belastingtelefoon had gebeld, die hem had verteld dat hij in aanmerking kon komen voor een overgangsregeling als hij een automatische incasso zou afgeven. Dat had de man gedaan.

Foute informatie

Die informatie bleek fout en bij de rechter voerde de Belastingdienst aan dat het niet aannemelijk is dat medewerkers van de fiscus zulke foute informatie geven. Normaal gesproken ligt het risico van verkeerde inlichtingen bij de belastingbetaler, behalve als de belastingbetaler niet kan weten dat de informatie onjuist is en als de belastingbetaler meer schade lijdt dan alleen de wettelijk verschuldigde belasting. In dit geval geloofde de rechter de lezing van de belastingbetaler, vooral omdat  hij daadwerkelijk een incasso heeft afgegeven. Bovendien wees de rechter op een onderzoek van de Consumentenbond waaruit bleek dat de Belastingtelefoon steken laat vallen. Ook had de belastingbetaler extra nadeel ondervonden, omdat hij vanwege de fout voor zijn oldtimers het normale, hogere tarief moest betalen in plaats van het lagere tarief. De rechter besloot de naheffingen te vernietigen.

Bron: www.taxence.nl

Auteur