De Belastingtelefoon blijft bellers foute antwoorden geven, zo blijkt wederom uit een onderzoek van de Consumentenbond.
Net als in 2011, 2014, 2016 en 2017 belde de Consumentenbond met de Belastingtelefoon om antwoord te krijgen op min of meer voor de hand liggende belastingvragen. Tot nu toe scoorde de Belastingtelefoon nooit een voldoende en ook dit jaar komt de overheidsdienst niet verder dan een 4,8.
Zo werd onder meer de vraag gesteld:
Vorig jaar is mijn moeder naar een verzorgingshuis gegaan. Mijn vader woont nog alleen in de echtelijke woning. Hebben mijn ouders recht op de alleenstaande ouderenkorting?
Het juiste antwoord is: Ja.
Maar de medewerkers van de Belastingtelefoon gaven acht keer het foute antwoord en twee keer een onvolledig antwoord.
Ook bij vragen over de aftrekbaarheid van medicijnen kregen bellers foute of onvolledige antwoorden.
De Consumentenbond vraagt zich inmiddels af of de Belastingdienst zich de kritiek wel aantrekt. Vooral omdat een deel van de vragen bestond uit reeds eerder voorgelegde kwesties en punten waarop de Belastingdienst beterschap heeft beloofd.
Wie toch een goed antwoord wil op een belastingvraag kan volgens de bond beter in de pen klimmen en de vraag schriftelijk voorleggen aan een belastinginspecteur. Zelfs al kan dat antwoord al snel zes weken op zich laten wachten. Richt de brief aan ‘De Belastinginspecteur’ op het adres van het regionale belastingkantoor. Adressen zijn te vinden op www.belastingdienst.nl.