In Nederland en over de rest van de wereld ondervonden veel bedrijven en particulieren flinke problemen door een internationale computerstoring. Waar hebt u recht op als vluchten worden vertraagd of geannuleerd?
Op Schiphol had deze storing impact op vluchten, ziekenhuizen moesten operaties uitstellen, bussen reden niet, meerdere sites waren onbereikbaar en computers van particulieren startten niet op. De storing is ontstaan door een grote uitval ’na een software-update’ bij het cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike.
Geen recht op vergoeding
Helaas is het zo dat u, in situaties die vallen onder ‘buitengewone omstandigheden’, geen recht heeft op een vergoeding. Wat precies een buitengewone omstandigheid is, is soms onduidelijk. Het wordt omschreven als een situatie waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. De bedoeling hiervan is dat de maatschappij op dit soort momenten wel alles probeert om de vlucht door te laten gaan.
Hieronder valt dus ook annulering of vertraging door een computerstoring die wordt veroorzaakt door een derde partij. Wel hebben luchtvaartmaatschappijen een zorgplicht richting haar passagiers. Dit houdt in dat er vouchers uitgedeeld kunnen worden aan passagiers of in ergere gevallen het bekostigen van een hotelovernachting.
Claim indienen
Bent u niet zeker van het feit of u vlucht geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid, dan kunt u altijd uw claim indienen bij bijvoorbeeld EUclaim of Airhelp. Zij zoeken uit of u recht heeft op compensatie. U kunt gratis kijken of u recht heeft op een vergoeding door uw vluchtgegevens in te vullen.
Als dit het geval is, kunt u hen de opdracht geven om een vergoeding op te eisen. Bij succes krijgt u de vergoeding min een bepaald percentage en administratiekosten. Bij Euclaim is dit 33% en Airhelp is dat 35%. Bij geen succes kost het u geen geld.
- EUclaim
- Airhelp