De treinen raken steeds voller. NS-medewerkers mogen tot het einde van het jaar zelf niet meer in de spits met de trein naar het werk. Ook de bezoekers op onze website hebben last van de drukte.
Uitslag van de stelling 'ik ga steeds minder met het openbaar vervoer door de drukte': 29% zegt oneens, 71% eens.
'Staan in de spits is normaal'
Drie op de tien Pluslezers is het oneens met de stelling. "Nee hoor, ik reis nog steeds met de trein", zegt G.D. op PlusOnline. "Het is inderdaad drukker, maar dit weerhoudt me er niet van om enkele keren per week te treinen." Ook BoZ gaat met het openbaar vervoer, maar dat is meer noodzaak dan voorkeur: "Als je geen auto bezit, heb je gewoon geen keuze."
Maurits van Witsen vindt de berichten over drukte in de trein en de kritiek op de NS nogal overdreven. "Staan in de spits op drukke trajecten is normaal zolang het niet langer is dan een kwartier", schrijft hij. "Daaraan voldoet NS bijna altijd, zeker als de nieuwe bestelling materieel is afgeleverd."
'Slechte service die uitzonderlijk duur is'
Toch is de drukte in het openbaar vervoer voor de meesten (71%) reden om met de auto te gaan. "Met mijn ov-kaart reis ik na het spitsuur (indien mogelijk), maar vanwege mijn leeftijd moet ik wel een zitplaats hebben", reageert J. van Spijker. "Dit bericht schrikt me af en ik stop dan liever."
Henk Wijnsteker: "Het is heel vervelend om op een zaterdag gezellig naar een grote plaats in Nederland te gaan, en dan anderhalf uur te moeten staan." Ook Harm Dijkstra wijst op het tekort aan zitplaatsen in de trein: "Ik ga zo min mogelijk met de trein vanwege de volle coupés, waardoor slechts staanplaatsen aanwezig zijn. Een uitermate slechte service die uitzonderlijk duur is."
Henk Ras zegt: "Ik ga met de trein als ik daar zin in heb. En ik kies reistijden die mij uitkomen en niet druk zijn. Laten we zeggen, alles tussen 9.30 en 16.00 uur. En ik reis met korting eerste klas. Dat kan allemaal als je gepensioneerd bent. Als je met de trein dagelijks naar je werk moet, kan je beter overwegen te verhuizen."
"De NS had al in 1969 met 'spoorslag 69' te weinig ruimte om haar betalende passagiers te vervoeren", schrijft iemand anoniem. "Nu, bijna een halve eeuw later, kan ze nog niet op tijd treinen bestellen of de beloofde hogesnelheidstrein laten rijden. Verlies lijdende lijnen van de NS worden door Arriva en de RET een groot succes. Een slecht bedrijf."