De Consumentenbond heeft de Europese Commissie gevraagd actie te ondernemen tegen Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram. Op beide online platform zijn nepwebshops actief, waar Meta te weinig tegen doet. Dat zet de deur open naar fraude.
De Consumentenbond heeft honderd nepwebshops onderzocht, dat zijn webshops die na betaling niets leveren. Ze lichten de koper dus op. 71 van de honderd onderzochte nepwebshops bereikten klanten via advertenties op Facebook en Instagram. Eén klik was voldonede om naar de nepwebshop te gaan. Volgens de Digital Service Act (DSA), een Europese richtlijn, zijn grote online platforms verplicht malafide content actief te weren. Meta doet dit niet en controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks.
Facebook en Instagram reageren ook laks op meldingen van de politie, aldus de Consumentenbond. Op verzoek verwijdert Meta de gewraakte advertentie, maar niet alle advertenties die naar dezelfde nepshop linken. Volgens de Consumentenbond vraagt Meta per advertentie een compleet rapport met onderbouwing. De Consumentenbond vindt dat Meta na een vraag van de politie alle advertenties moet verwijderen die naar de criminele website verwijzen.
Voor consumenten is het lastig nepwebsops van bonafide webshops te onderscheiden. De nepshops zien er goed uit, het taalgebruik is nagenoeg foutloos en er staan zelfs (valse) reviews op. Bij bijna de helft van de honderd onderzochte webshops kunnen consumenten ook met iDeal betalen. Voor veel consumenten is dat een teken van betrouwbaarheid.
De Consumentenbond raadt slachtoffers van nepwebshops aan om aangifte te doen bij de politie. De kans dat de consument het geld terugkrijgt is klein, maar een melding helpt de politie om de website uit de lucht te halen.