Pluslezer Henry van Herpen en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Volvo XC70. Ze geven hun ongezouten mening over deze veilige, zuinige en sterke Zweed.
Gulle Zweed
We testen een voorbeeldexemplaar van Zweeds & veilig anno nu. Dit vierwielaangedreven (AWD, oftewel: All Wheel Drive) diesel-topmodel, automaat, kost €68.495. Net als zijn goedkopere broers is hij voorzien van City Safety, een systeem dat bij snelheden tot 30 km/u vanzelf inhoudt voor overstekende mensen of remmende verkeersdeelnemers. Ook heeft deze Volvo een adaptieve cruisecontrol (optie) die vanzelf remt en optrekt als uw voorganger dat ook doet.
De Driver Alert waarschuwt als het tijd wordt voor een kopje koffie. Nu alleen die koffieautomaat in het handschoenenkastje nog. De Volvo XC70 AWD is er vanaf €56.995.
Volvo XC70 D5 AWD
- Motorinhoud: 2400 cc
- Vermogen: 215 pk
- Gem. verbruik: 5,6 l/100 km
- Energielabel: B
- CO2-uitstoot: 149 g/km
- Afmetingen (lxbxh): 483,8 x 186 x 160 cm
- Gewicht: 1708 kg
De Pluslezer
Henry van Herpen (64) is gepensioneerd machine-ontwikkelaar. In zijn vrije tijd werkt hij nog in de technische dienst van een woonzorginstelling. Per jaar rijdt hij zo’n 15.000 km in zijn Kia C’eed uit 2007.
Henry’s autotest in tien punten
Een enkele dag rijden met de Volvo XC70 is volgens Henry eigenlijk onvoldoende om alle veiligheidszaken op waarde te schatten. Het comfort heeft hij wel goed kunnen ervaren. Genoeg om tien plus- en/of minpunten te formuleren:
+ Heerlijk ontspannen rijden.
+ Zeer compleet uitgerust.
+ Veel veiligheidsopties.
+ Meer dan genoeg vermogen.
+ Stil, heel stil.
+ Veel ruimte.
– Tikkend geluid bij stationair draaiende motor.
– Kruipneiging automaat: altijd op de rem staan bij stilstand.
– Navigatiestem spreekt haperend.
– Hoekige vormgeving spreekt niet iedereen aan.
Het oordeel
“Een heerlijk grommende, snelle motor bij het optrekken, superstil als hij op snelheid is. Je kunt er prinsheerlijk mee toeren, maar deze auto kan ook ook zwaar werk aan dankzij de enorme ruimte en de vierwielaandrijving. Niet goedkoop.”
Het detail
“Ik heb niet alle veiligheidsitems kunnen testen. Maar dat er lampjes gaan branden wanneer je wordt ingehaald of wanneer je te dicht op je voorganger rijdt, is geweldig.”
De professional
Michael Bleekemolen (62) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.
Michaels autotest in tien punten
+ De Volvo XC70 is een veilige auto.
+ De ruimte is aanzienlijk.
+ De XC70 heeft een goede opstelling van de bedieningsknoppen.
+ Het interieur is, zoals verwacht, degelijk.
+ De wegligging is goed, maar de auto heeft wel last van licht onderstuur: neemt de bocht flauwer dan verwacht.
+ Volvo heeft altijd prettige accessoires voor de veiligheid.
+ Zeer veel bagageruimte.
+ De inruilwaarde blijft naar verwachting hoog.
– De ABS grijpt te snel in.
– De hoeken aan de voorzijde zijn lastig te zien vanuit de bestuurderspositie.
Het oordeel
“Als je de XC70 ziet staan, lijkt hij niet bijzonder ruim. Maar eenmaal binnen waan je jezelf in een echt grote auto. Makkelijke instap, goede stoelen, veel hoofdruimte en voor de bestuurder zit alles op een logische plaats. De meters zijn een beetje apart, maar goed te lezen. Het merk Volvo heeft een veilig imago en je merkt het al met het dichtslaan van de deuren: alles is robuust. De accessoires leveren een absolute meerwaarde. De dode-hoek-lampjes zijn een prettig hulpmiddel voor als je een auto naast je even niet had opgemerkt.
Maar ook als je iets van je lijn op de weg afwijkt, krijg je meteen een signaal. En de afstand tot je voorligger wordt geregistreerd, handig! Zelfs als je moe aan het worden bent, geeft de auto een waarschuwing. Al kun je het beter niet zover laten komen, de praktijk is helaas weleens anders. Ik vond de hoeken aan de voorzijde moeilijk te zien, de ABS iets te snel ingrijpen en de auto iets te ver overhellen bij scherp sturen. Maar alle hulpmiddelen maken dat ruimschoots goed. De Volvo XC70 is een aanrader voor automobilisten die van stoer, sterk, veilig en duurzaam houden.”
De concurrentie: premium 4x4 stationwagens
BMW 525d xDrive Touring
- 3 pk meer
- B-label, 5,4 l/100 km, 143 g CO2/km
- Uitrusting redelijk vergelijkbaar
- Vanaf €64.520
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro
- 11 pk minder
- C-label, 5,8 l/100 km, 152 g CO2/km
- Uitrusting redelijk vergelijkbaar
- Vanaf €64.490
Mercedes-Benz E 250 4Matic BlueEfficiency Estate
- 11 pk minder
- C-label, 6,0 l/100 km, 159 g CO2/km
- Iets luxer uitgerust
- Vanaf €65.477
Lees ook:
- Opel Insignia: Zuinigheid troef
- Seat Alhambra: ruime zelfparkeerder
- Review: Lexus CT 200h Hybrid - sportief en toch groen
- Citroën C4 Picasso: ruim én met leuke extra’s
- Plus Magazine