De helmplicht kan het aantal verkeersdoden per jaar drastisch verlagen, dat stelt de verkeersveiligheidsadviseur van het kabinet. Als iedere fietser een helm zou dragen, dan kan dat zeker 80 verkeersdoden per jaar schelen. Daarom brengt het kabinet een advies uit voor het dragen van de helm op de e-bike.
Vaker je stem laten horen in Plus Magazine? Meld je nu aan voor het Plus Panel >>
Het advies van het kabinet is gericht op 60-plussers, want daar deze groep loopt volgens onderzoek van de SWOV het meeste risico op de e-bike. Over de daadwerkelijke invoering van de helmplicht wordt nog gedebatteerd.
Zwaar letsel en hersenschade voorkomen
De fietshelm speelt een belangrijke rol in het voorkomen van ernstig letsel bij een verkeersongeval. Van alle Nederlanders die een val maken tijdens het fietsen, heeft een derde last van hoofd- of hersenletsel. In de meeste gevallen (86 procent) spreken we van hersenletsel. Het aantal ongelukken met een e-bike stijgt daarnaast ook ieder jaar.
De kans op ernstig hoofdletsel na een val neemt met 60 procent af bij het dragen van een fietshelm en de kans op dodelijk hoofdletsel neemt met 71 procent af. Volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) komt het neer op een reductie van 85 dodelijke en 2500 tot 2600 ernstige verkeersongevallen.
Het dragen van een helm zou vooral helpen onder 60- en 70-plussers: per jaar zou dit een reductie van 45 tot 80 verkeersdoden betekenen en zeker 900 ernstige gewonden voorkomen.
Minder fietsen
Toch kan de invoering van de helmplicht er ook voor zorgen dat de populariteit van de e-bike afneemt. De grootste kritiek op het plan heeft te maken met de verplichting zelf. Dat kan ervoor zorgen dat mensen de gewone fiets boven de e-bike kiezen of zelfs helemaal niet meer gaan fietsen. Andere veelgehoorde kritiek op het plan is dat de helm niet lekker zit (vooral te warm), en niet mooi staat. De Fietsersbond is geen voorstander van het verplichten van de helm, omdat daarmee de verantwoordelijkheid voor een veilige fietstocht bij de fietser wordt gelegd in plaats van bij de overheid.
Wat vindt u?
Staat u achter de helmplicht voor 60-plussers op de e-bike? Of ziet u de helmplicht niet zitten? Reageer ook op onze stelling.
Reactie toevoegen
Reacties
Eigenlijk moet de fietshelm voor ALLE fietsers verplicht worden. Het is onzin dat we dan minder gaan fietsen! Toen de veiligheidsgordel in de auto verplicht werd mopperde ook iedereen erover en nu is het heel normaal en zelfs logisch om te dragen. Datzelfde gebeurt ook met de fietshelm!
Het verkeer is zoveel drukker en gevaarlijker geworden dat een helm voor fietsers een logisch item is!!
Scheelt 80 doden per jaar!!!!
Wat denk je van de kosten van het letsel? Minstens zo belangrijk is de controle op het opvoeren..
Scheelt 80 doden per jaar!!!!
Wat denk je van de kosten van het letsel? Minstens zo belangrijk is de controle op het opvoeren..
Fietshelm voor ALLE fietsers verplichten is nog beter.
Fietshelm voor ALLE fietsers verplichten is nog beter.
Voor alle snelle fietsers e-bike, elektrische of snelle race fietsers zou een helm aan te raden zijn. Een ongeluk zit in een klein hoekje en voorkomen is beter dan niet meer te genezen!
Voor alle snelle fietsers e-bike, elektrische of snelle race fietsers zou een helm aan te raden zijn. Een ongeluk zit in een klein hoekje en voorkomen is beter dan niet meer te genezen!
Voor alle snelle fietsers e-bike, elektrische of snelle race fietsers zou een helm aan te raden zijn. Een ongeluk zit in een klein hoekje en voorkomen is beter dan niet meer te genezen!
Als voor iedere ebike-fietser een helm verplicht wordt, zijn we meteen van irritant langs scheurende kids op (opgevoerde) fatbikes. Win-win heet dat: minder (dodelijke) ongevallen en minder scheurijzers.
Zelf draag ik sinds 1 jaar een helm en heb inmiddels al gemerkt dat mijn hoofd daar baat bij heeft, want ik werd door een auto van de weg gedrukt en viel met mijn hoofd MET helm op de weg. De kras op mijn helm had anders op mijn voorhoofd gezeten!!
Ik vind dat het voor iedereen op een ebike en fatbike verplicht moet worden. Niet discrimineren.