De helmplicht kan het aantal verkeersdoden per jaar drastisch verlagen, dat stelt de verkeersveiligheidsadviseur van het kabinet. Als iedere fietser een helm zou dragen, dan kan dat zeker 80 verkeersdoden per jaar schelen. Daarom brengt het kabinet een advies uit voor het dragen van de helm op de e-bike.
Vaker je stem laten horen in Plus Magazine? Meld je nu aan voor het Plus Panel >>
Het advies van het kabinet is gericht op 60-plussers, want daar deze groep loopt volgens onderzoek van de SWOV het meeste risico op de e-bike. Over de daadwerkelijke invoering van de helmplicht wordt nog gedebatteerd.
Zwaar letsel en hersenschade voorkomen
De fietshelm speelt een belangrijke rol in het voorkomen van ernstig letsel bij een verkeersongeval. Van alle Nederlanders die een val maken tijdens het fietsen, heeft een derde last van hoofd- of hersenletsel. In de meeste gevallen (86 procent) spreken we van hersenletsel. Het aantal ongelukken met een e-bike stijgt daarnaast ook ieder jaar.
De kans op ernstig hoofdletsel na een val neemt met 60 procent af bij het dragen van een fietshelm en de kans op dodelijk hoofdletsel neemt met 71 procent af. Volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) komt het neer op een reductie van 85 dodelijke en 2500 tot 2600 ernstige verkeersongevallen.
Het dragen van een helm zou vooral helpen onder 60- en 70-plussers: per jaar zou dit een reductie van 45 tot 80 verkeersdoden betekenen en zeker 900 ernstige gewonden voorkomen.
Minder fietsen
Toch kan de invoering van de helmplicht er ook voor zorgen dat de populariteit van de e-bike afneemt. De grootste kritiek op het plan heeft te maken met de verplichting zelf. Dat kan ervoor zorgen dat mensen de gewone fiets boven de e-bike kiezen of zelfs helemaal niet meer gaan fietsen. Andere veelgehoorde kritiek op het plan is dat de helm niet lekker zit (vooral te warm), en niet mooi staat. De Fietsersbond is geen voorstander van het verplichten van de helm, omdat daarmee de verantwoordelijkheid voor een veilige fietstocht bij de fietser wordt gelegd in plaats van bij de overheid.
Wat vindt u?
Staat u achter de helmplicht voor 60-plussers op de e-bike? Of ziet u de helmplicht niet zitten? Reageer ook op onze stelling.
Reactie toevoegen
Reacties
Ik 84 draag al mijn hele leven een helm motorrijder, en vind een helm gewoon fijn bij regen etc. Maar verplichten gaat veel te ver.
Gewoon verplicht stellen voor iedereen , zet er maar een zware boete op en geen waarschuwing . Ze verwachten wel gratis zorg als er iets gebeurt. Dan ook maar de verantwoording nemen maar dat gebeurt dan niet. Maar dat gaat bij mij ook op met alcohol en drugs op in het verkeer.
Dan verplichten voor iedereen.
Goede morgen,
Snap het best allemaal, maar de 60 plussers worden weggezet als.......
Maar alle jongeren op een Fatbike dat is pas een groot risico rijden veel harder dan de e bike en opgevoerd jong en zonder helm dat kan veel beter en sneller aangepakt worden. Zij veroorzaken vaak een ongeval waar de wat oudere fietser bij betrokken is en die krijgen dan de schuld omdat ze ouder zijn hoezo discriminatie.
Verplicht stellen voor iedereen.
Voor e bikes en fatbikes.
Je kunt ouderen niet verplichten een helm op te doen dat is ieder zijn eigen verantwoording, je moet mensen zo weinig mogelijk de wet voorschrijven zweten zelf wel wat ze moeten doen en laten, dus bemoei je met je eigen zaken en laat iedereen zijn eigen keuzes maken.
Je kunt ouderen niet verplichten een helm op te doen dat is ieder zijn eigen verantwoording, je moet mensen zo weinig mogelijk de wet voorschrijven zweten zelf wel wat ze moeten doen en laten, dus bemoei je met je eigen zaken en laat iedereen zijn eigen keuzes maken.
Daar ben ik het niet mee eens, wij dragen hem al jaren, maar met het verkeer nu overal, zou de stelling moeten zijn, dat een helm voor iedereen verplicht zou moeten zijn.
De fietsverkopers kunnen hierbij ook een bijdrage leveren door een helm cadeau te geven bij een verkoop van een nieuwe ebike!!
het moet mogelijk worden dat de snelheid van de e-bike kan worden beperkt door een wijziging in de motor. veel ouderen fietsen veel sneller dan ze zouden doen met een normale fiets.