Klanten die via phishing worden opgelicht, draaien voor de schade op als de bank voldoende heeft gewaarschuwd voor deze vorm van internetcriminaliteit.
Dat blijkt uit een recente bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. In deze zaak had de partner van de bankklant een phishing e-mail ontvangen, een mail die lijkt op een mail van de bank. Het bericht vroeg om de bankgegevens, die zij daarop gaf. Twee dagen later werd zij gebeld door iemand die zich voordeed als een medewerker van de Rabobank. De vrouw gaf desgevraagd niet alleen de beveiligingsgegevens van haar eigen rekening, maar ook de gegevens van haar partners rekening. Internetfraude komt steeds vaker voor. Daarom is voorzichtigheid geboden.
Oplichting
Later bleek dit een geval van oplichting. Al tijdens het telefoongesprek probeerden de oplichters grote bedragen van de rekening over te boeken. De bank belde meteen de vrouw, maar zij was telefonisch in gesprek. Het grootste deel van de overboekingen heeft de bank kunnen tegenhouden, alleen een transactie van bijna €7000 konden de oplichters wel uitvoeren. De klant wilde deze schade vergoed krijgen van de bank, omdat zij onvoldoende gewaarschuwd zou zijn voor deze vorm van fraude en ook omdat de Nederlandse Vereniging van Banken een ongelimiteerde vergoeding voorstaat.
Waarschuwing
Bij de geschillencommissie kreeg de klant geen gelijk. De Rabobank kon aantonen dat ze haar klanten sinds begin mei 2010 waarschuwt voor phishing. Klanten zien de waarschuwing als zij inloggen op het internetbankieren. Ook zijn er landelijke waarschuwingscampagnes geweest. Een klant die desondanks de beveiligingscodes verstrekt, is grof nalatig, en daarmee zelf aansprakelijk voor de schade.
Bron: www.kifid.nl/fileupload/jurisprudentie/GeschillenCommissie/2014/Uitspraak_2014-41_Bindend.pdf