Je kunt de belastingaangifte makkelijk zelf doen. Deze is inmiddels zo eenvoudig, dat de meeste mensen geen dure adviseur nodig hebben.
Dat schrijft nu.nl na gesprekken met verschillende deskundigen.
In de meeste gevallen kan je zelf een heel eind komen en dat scheelt al snel honderden euro's. Onder meer omdat je bij een adviseur zelf de juiste spullen moet aanleveren. Het bij elkaar zoeken daarvan, is vaak het meeste werk. Als je dat eenmaal op een rijtje hebt, kan je net zo goed zelf aan de slag. Met een kop koffie en een uurtje werk, is de klus zo geklaard.
De onderstaande checklist helpt daarbij.
Checklist belastingaangifte 2019: dit heb je nodig
- DigiD inlogcode
- Burgerservicenummer (BSN) van uzelf, eventuele fiscale partner en kinderen
- Saldo spaar-/beleggingsrekeningen per 1 januari 2018
- Overzicht eventuele schulden en leningen
Werk:
- Jaaropgaaf
- Reisverklaring of openbaar vervoerverklaring
Huis:
- WOZ beschikking met peildatum 1 januari 2017
- Hypotheekoverzicht over 2018
- Huis gekocht in 2018? De notarisafrekening.
Bij scheiding:
- Echtscheidingsconvenant
- Afschriften ontvangen/betaalde partneralimentatie
Bij lijfrente:
- Lijfrentepolis
- Clausuleblad
- Betalingsbewijzen
- Verklaring pensioenaangroei 2017
Bij zorgkosten:
- Betalingsbewijzen
- Nota’s en bankafschriften
- Declaraties zorgverzekeringen
Bij giften:
- Betalingsbewijzen/bankafschriften
- Notariele/onderhandse overeenkomst bij periodieke gift.
Maar let op: niet iedereen kan of wil zelf aangifte doen. Ben je ondernemer? Geëmigreerd? Werk je in het buitenland? Of heb je net een woning gekocht? Dan kan een adviseur zeker een verschil maken. Daarnaast zijn er ook andere instanties die helpen.